De nieuwe reeks A Hermit’s Dream van Colin Waeghe gaat over de psychedelische gedachtenwereld van een fictieve kluizenaar. De kluizenaar sluit zich af van de wereld, doch de wereld dringt toch tot hem door. Het schilderij Fourth Wall drukt de essentie uit: de gordijnen in de kamer zijn dicht, doch het licht komt binnen langs de kieren. De vierde wand is een begrip uit de theaterwereld waarmee de voorkant van het toneel wordt aangeduid. De...

> meer info

Kim De Ruysscher (°1973) is een beeldhouwer pur sang, opgeleid in ambachtelijke ateliers van de Accademia di Belle Arti en de Scuola del Marmo in Carrara. In zijn oeuvre nemen techniek en ‘metier’ een belangrijke plaats in. Een groot deel van zijn oeuvre bestaat dan ook uit sculpturen vervaardigd uit natuurlijke materialen als natuursteen gekoppeld aan een klassieke techniek.

Met een meesterlijke beheersing van het beeldhouwen geeft hij zijn figuratieve objecten een enorme verisimilitude

...

> meer info

Jozef Van Ruyssevelt (Bazel, Oost-Vlaanderen, 1941 – Essen, 1985) heeft in een relatief korte carrière een indrukwekkend oeuvre gemaakt. Hij beoefende alle genres: olieverfschilderijen, pastels, gouaches, aquarellen, etsen, tekeningen, collages en fotografie. De energie van zijn collectie was tegelijk zijn kracht en zijn zwakte. Van Ruyssevelt was manisch-depressief, iets waar zijn ongebreidelde werklust een symptoom van was, maar wat hem op vierenveertigjarige leeftijd fataal is geworden.

Van Ruyssevelt volgde de opleiding Schilderkunst en Grafiek

...

> meer info

Galerie Zwart Huis brengt van 4 oktober tot 23 november de tentoonstelling “Werken op papier: 1966-2014” van Richard Simoens. De kunstenaar volgde les bij Roger Raveel en werd sterk beïnvloed door de Nieuwe Visie die Raveel in de jaren zestig bracht. Het werk van Simoens evolueerde tot een eigen signatuur. De tentoonstelling brengt een overzicht van werken op papier, van de vroege Raveelperiode tot op heden.

Richard Simoens (Deinze °1947) bezoekt tijdens zijn jeugdjaren

...

> meer info

Moderne architectuur, Belgisch design en Belgische kunst in één unieke beleving? Dat is het opzet van een samenwerking tussen Architectenwoning, LostnFound en Galerie Zwart Huis. Ter gelegenheid van de Biënnale Interieur 2014 te Kortrijk slaan ze de handen in elkaar en kan u een bezoek brengen aan Villa M, een modernistische woning van architect Jan Tanghe, die exclusief wordt opengesteld en wordt aangekleed met unieke stukken van Belgische designers en kunstenaars.

Villa M is

...

> meer info

Jan De Vliegher houdt van barokke interieurs en alles wat daarin thuishoort. Reeds enkele jaren laat hij zich inspireren door de weelderige salons van de kastelen van Versailles, Schönbrunn en Sanssouci, paleizen in Venetië, glinsterende lusters in Muranoglas, barokke bloemstukken, rijk versierde borden uit de schatkamer van de Hofburg in Wenen, het kristal en porselein in de collecties van het Victoria & Albertmuseum te Londen. De tentoonstelling Interiors brengt al deze thema’s samen.



De werken

...

> meer info

Galerie Zwart Huis brengt de tentoonstelling “Nobody but you” van het opkomende Belgische talent Colin Waeghe. Het oeuvre van Waeghe is sterk autobiografisch. De nieuwe reeks is dan ook geïnspireerd op de ervaringen die de kunstenaar opdeed in zijn huidige verblijfplaats Leipzig. Onder de indruk van het totalitaire systeem van de vroegere DDR brengt Waeghe zijn reflecties op doek. Centraal staat de invraagstelling van de identiteit.

“Nobody but you” klinkt als een reclame- of

...

> meer info

André Van Schuylenbergh heeft een verscheiden oeuvre en kent internationale bekendheid. In de jaren tachtig wordt hij opgemerkt als ‘Nieuwe Wilde’ in de Belgische schilderkunst. Hij wordt exclusief onder de vleugels genomen van de Zwitserse Galleria Sacchetti, wat wellicht ten koste ging van de erkenning binnen de Belgische kunstwereld. Galerie Zwart Huis brengt de in België quasi ongekende periode in het oeuvre van Van Schuylenbergh met werk uit de reeks ‘Les Nuits Africaines’. De tentoonstelling...

> meer info

Koen Deprez (1961) is het enfant terrible in de architectuur- en interieurwereld. Hij is vandaag voornamelijk bekend omwille van zijn excentrieke benadering van private en publieke interieurs, die naadloos is voortgekomen uit een passie voor het landschap en de stedelijke openbare ruimte die dateert uit zijn studieperiode, toen hij al stage liep bij Rem Koolhaas (OMA) in Rotterdam en Alessandro Mendini (Studio Alchimia) in Milaan. Zijn plannen en interventies resulteren in prachtige tekeningen, schilderijen en...

> meer info

Jan De Vliegher liet zich voor de reeks ‘Cherubs’ inspireren door een groep 18de-eeuwse beelden die telkens een koppel engeltjes voorstellen. Die beelden sieren het dak van het muziekpaviljoen in de lusttuin van het Petit Trianon te Versailles. De reeks sluit aan bij de vroegere tentoonstellingen ‘Capitool’ en ‘Collections’ waar het thema beelden of bustes uit het Capitolijns museum in Rome was.

De werken van Jan De Vliegher hebben een realistisch karakter en bevinden

...

> meer info

Reeds enkele jaren is architectuur voor Hans Vandekerckhove een belangrijk schilderkunstig motief. Dit uitte zich in 2008 in de schilderijen ‘The Philosopher’s Greenhouse’ geïnspireerd op een serre in de  Monte Perdido en in L.M.Barcelona waar het paviljoen van Mies van der Rohe op de Montjuïc in Barcelona centraal stond.

In ‘Another Realm’ laat Vandekerckhove zich inspireren door de thermen in Vals (CH), ontworpen door Peter Zumthor. Het gebouw bestaat uit 60.000 donkere Valser kwartsietplaten

...

> meer info

Johan Clarysse tast het grensgebied af tussen herkenning en vervreemding. Zijn oeuvre is doordrongen van een intrigerende dubbelzinnigheid. Het uitgangspunt zijn foto’s, stills uit films, beelden uit de wereld van media en reclame, kunsthistorische referenties. Al schilderend manipuleert en interpreteert hij deze beelden en voegt er woorden, citaten, tekstfragmenten of logo’s aan toe. Daardoor stelt hij de oorspronkelijke vanzelfsprekendheid van het beeld in vraag.
De reeks ‘Suspicious Landscapes’ refereert naar fictieve reclamebeelden. Idyllische berglandschappen of
...

> meer info

Koen Broucke is twee personen in één: hij is èn historicus èn kunstenaar. Vanuit deze passies creëert hij zijn oeuvre dat bestaat uit schijndocumentaires van fictieve personages en beeldend werk.
Zo schiep Broucke Leslie François, gepassioneerd musicus en Liszt-imitator, Achille Kerkhaven, amateurschilder en aannemer van Mariagrotten, Oscar Mozart, plantkundige en tekenaar van botanische tekeningen, Francis Lennox, historieschilder, Alain Geirlandt, schilder van priesters, Peggy Renault, Brouckes rebelse assistente, of Edouard Paille, schilder van opgezette dieren.
Door

...

> meer info

De wondere wereld van de surrealistische beeldhouwer Luk Van Soom is bevolkt met mythische figuren en zonderlingen: Atlantiërs, diepzeeduikers, bergbeklimmers, astronauten, kortom reizigers met een roeping. Tevens is hij gefascineerd door oerelementen als vuur, water, planeten, sterren en wolken. Zijn beeldentaal van overdadige vormen, krulmotieven, kronkelende lijnen en speelse ornamentiek refereert naar de barok waarmee hij een intense affiniteit heeft. Van Soom beheerst een grote vakkennis : hij boetseert zijn basis-beelden steeds in klei die...

> meer info

De 'inspiratie' voor zijn oeuvre vindt Yves Beaumont nog steeds in het landschap. Bedachtzaam tast hij de relaties af tussen werkelijkheid en afbeelding, tussen het afgebeelde en het beeld dat vorm krijgt op de drager. De herkenbaarheid blijft in mindere of meerdere mate aanwezig, maar het geschetste of geschilderde beeld wordt een autonome, zintuiglijke entiteit. De werkelijkheid van het beeld primeert voortdurend op de realiteit van het gegeven dat opgeroepen wordt. Yves Beaumont is er...

> meer info

Voor zijn reeks werken getiteld 'Plates' vond Jan De Vliegher inspiratie in het kristal en het porselein in de collecties van het Victoria & Albertmuseum te Londen.

De werken van Jan De Vliegher hebben een realistisch karakter en bevinden zich in het figuratieve veld. Hij hecht niet aan het narratieve of aan de anekdote maar zoekt naar universele situaties. Hij is geen historieschilder, hij vertelt geen verhalen, hij doet niet aan politiek, heeft geen

...

> meer info

Karin Borghouts is gefascineerd door plaatsen. Haar eerste foto’s nam ze in de zoo. Niet van de dieren maar van hun habitats. Het leverde de bevreemdende reeks ‘Through the Looking Glass’ op.

Haar scherp analyserend oog schenkt haar de rake gevoeligheid voor omgevingen, interieurs en gebouwen. Deuren, ramen, gangen en trappen krijgen daarin een haast archetypische betekenis. Ruimtelijke gegevens die niet langer latent aanwezig zijn, maar door de foto naar een bewust waarnemingsveld verheven

...

> meer info

Gilbert Decock was één van Vlaanderens meest uitgesproken beoefenaars van de geometrische abstractie. Al heel vroeg in zijn schilderscarrière raakte hij ervan overtuigd dat beeldende kunst een hogere bestemming heeft dan de reproductie van de visuele werkelijkheid. Hij pikte de draad op van de schilders van De Stijl uit de jaren twintig (Jozef Peeters en Georges Vantongerloo) en legde mee de basis van de naoorlogse bloei van het abstracte constructivisme.

Kenmerkend zijn het zeer

...

> meer info

Tijdens haar jaarlijkse verlof in januari 2011, stelt het Zwart Huis de galerie ter beschikking van een jong veelbelovend kunstenaar die een ingreep in de ruimte doet. Deze installatie is extern te bekijken.
Karen Vermeren is gefascineerd door natuurlandschappen die herinneren aan de geologische tijden: aardverschuivin- gen, breuken en natuurlijke processen. Zoals een natuur- landschap tracht ze haar werken leefbaar, veranderlijk en grenzeloos te maken. Met ongebruikelijke materialen (acryl, plasticfolie en tape) werkt ze rechtstreeks op
...

> meer info

De tentoonstelling ‘Revisited Portraits’ bestaat uit fotografische portretten van twintig Belgische kunstenaars met faam. Dirk Vermeirre fotografeerde hen in zwart/wit en kleur. Nadien vroeg hij de kunstenaars hun eigen fotoportret te bewerken.

Dirk Vermeirre (°1949) is een kunstfotograaf die al vele jaren kunstenaars in hun wereld volgt.
De artisieke kwaliteiten van zijn foto’s worden opgemerkt door Christoph Ruys, voormalig directeur van het  Fotomuseum Antwerpen en aktueel uitgever bij Lido, gespecialiseerd in kunstboeken.
Ruys besluit



...

> meer info

Jozef Van Ruyssevelt ( Bazel – O.-Vlaanderen, 1941 – Essen 1985 ) volgt de opleiding Schilderkunst en Grafiek aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen.
Hij krijgt er een goede band met zijn leermeester, de schilder, graficus en glazenier Jos Hendrickx (1906-1971). Later zal Van Ruyssevelt hem als leraar opvolgen aan de Antwerpse Academie.
Over de periode aan de Academie vertelt zijn vrouw May Suykerbuyk: “ Zijn leraarschap heeft hem veel kopzorgen bezorgt.

...

> meer info

Piet Raemdonck is voornamelijk bekend van zijn bloemenvaasschilderijen, zijn composities en landschappen. Vandaag is abstractie een niet weg te denken aspect in zijn werk. Dat hoeft niet te verbazen.
Het motief wordt vaak volledig losgelaten. De kleuren en het licht doen het werk.

Hij opteert voor het pure luminisme waarbij hij graag verwijst naar Velasquez: “Bij hem ervaar ik het licht werkelijk als een vibratie; waardoor het werk gaat trillen voor je ogen; het komt

...

> meer info

Fragiliteit staat centraal in het oeuvre van Teirlinck. De fragiliteit van het licht dat ze steeds weer opzoekt, maar ook de fragiliteit van de onderwerpen die ze weergeeft. Haar oeuvre is erg divers: landschappen, stillevens, portretten, naakten. Maar de fragiliteit in al zijn betekenissen is steeds weer het sleutelwoord. Teirlinck schildert naar waarneming, met levende modellen, geen afbeeldingen. Ze weigert het keurslijf van een kader voor haar doeken en laat de beschildering doorlopen tot op...

> meer info

Voor deze reeks werken getiteld 'Treasury' vond Jan De Vliegher inspiratie in het kristal en het porselein in de collecties van het Victoria & Albertmuseum te Londen.

De werken van Jan De Vliegher hebben een realistisch karakter en bevinden zich in het figuratieve veld. Hij hecht niet aan het narratieve of aan de anekdote maar zoekt naar universele situaties. Hij is geen historieschilder, hij vertelt geen verhalen, hij doet niet aan politiek, heeft geen

...

> meer info

In Double Fantasy staan de weerspiegeling en de verdubbeling van de realiteit in een droomachtige sfeer centraal: thema’s als de architectuur, de nacht, de tuin, het water en het meisje worden associatief met elkaar verbonden. Het Mies van der Rohe paviljoen in Barcelona, een nachtelijk zicht op een boomkwekerij in Landegem, het wateroppervlak van de Pool of Peace in Mesen , een vijvertje in Orval zijn de leitmotieven om een centraal verlangen naar de oorsprong te...

> meer info

In de reeks Champagne Charlie staan casino’s, goktafels, Music Hall’s en burleske figuren centraal.
De scènes zijn geïnspireerd op het Victoriaanse London met zijn sing-a-long Music Hall’s en op exotische gokoorden zoals het casino van Monte Carlo. De nadruk ligt op het artificiële tegenlicht dat de spelers en de  menigte omkadert in de roes van winnen of verliezen.

De schilderijen zijn gebaseerd op studies in Chinese inkt, die op doek in toon en vorm worden

...

> meer info

Thierry Renard (1951 - 2011) was een topjurist in Brussel en New York, gespecialiseerd in Internationaal Recht. Sinds zijn jeugd verknipt hij papier tot collages met een boodschap: zijn eerste collage, in 1967, was een liefdesbrief op een pianopartituur waar hij de muzieknoten verving door ogen. Het beeld zei zoveel meer dan woorden.
In 1995 besliste hij om een punt te zetten achter zijn advoca- ten-carrière en zich definitief aan de collage-kunst te wijden.

Collages

...

> meer info

De 'inspiratie' voor zijn oeuvre vindt Yves Beaumont nog steeds in het landschap. Bedachtzaam tast hij de relaties af tussen werkelijkheid en afbeelding, tussen het afgebeelde en het beeld dat vorm krijgt op de drager. De herkenbaarheid blijft in mindere of meerdere mate aanwezig, maar het geschetste of geschilderde beeld wordt een autonome, zintuiglijke entiteit. De werkelijkheid van het beeld primeert voortdurend op de realiteit van het gegeven dat opgeroepen wordt. Yves Beaumont is er...

> meer info

De reeks Cinque Terre is ontstaan na een bezoek van jan De Vliegher in juli 2009 aan Cinque Terre, vijf dorpjes gelegen in het rotsachtig kustgebied aan de Riviera di Levante in Ligurië, Italie. De dorpjes klampen er zich vast aan duizelingwekkend hoge kliffen. De fel gekleurde huisjes hebben gevels in gele, oranje, roze en rode tinten die contrasteren met het groen van hun vensterluiken. Het contrast van de roze-oranje façades met de heldere azuurblauwe lucht...

> meer info

Onder de titel Gezichtsverlies toont Vanriet een kleine reeks portretten van gedeporteerden uit de Dossinkazerne te Mechelen. Hij baseert zich hiervoor op een monumentale publicatie van de Vrije Universiteit Brussel en het Joods Museum voor Deportatie en Verzet in Mechelen: Mecheln-Auschwitz 1942-1944. Het gaat om vier boeken met meer dan achttienduizend foto’s van mensen die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn weggevoerd naar de Duitse kampen.
De serie is een evident vervolg op vorige tentoonstellingen zoals Transport...

> meer info

Liliane Vertessen’s glamoureuze zelfportretten zijn sterk geënsceneerd en baden in een Hollywood-achtige sfeer. Vertessen neemt zichzelf als fotomodel en speelt verscheidene rollen: de dame, de koningin, de femme fatale, de prostituee, la pantera rosa, Lola, het onschuldige meisje. Ze verkleedt zich in romantische gewaden, lingerie, tijgerpakjes of mannenkostuums.

Wanneer de fotosessie klaar is, wordt de enscenering nog verder gezet : de zwart-witfoto’s worden ingekleurd, beplakt met pluimpjes, pels of pluche en er worden attributen

...

> meer info

Het werk van Marilou van Lierop bestaat uit foto's of fotocollages die ze beschildert.
Hierdoor wordt de betekenis veranderd. De oorspronkelijke context verdwijnt en wordt vervangen door een nieuwe. Doorgaans worden kleine of grote groepen mensen getoond, soms immense massa's. Niet het individu, maar de groep staat centraal.
Aanvankelijk schilderde zij natuurbeelden, landschappen zonder begrenzing, waarbij verschillende standpunten in één werk gecombineerd werden. Zo leidt de natuur een eigen leven, dat niet ondergeschikt is aan

...

> meer info