Het gerenommeerde Center for Architecture in New York wijdt een tentoonstelling aan de Belgische architect-kunstenaar Koen Deprez. De tentoonstelling draagt de titel Structure and Event en toont verschillende projecten aan de hand van tekeningen en modellen: o.a. Phare, Gevangenisdeur, Table Pratique, Agressieparken, Strandcabine, Woning voor Niemand, Het Denkbare Huis, Elegie voor Joseph Brodsky en nog veel meer. De tentoonstelling wil een wandeling doorheen de tijd zijn en sluit af met het pedagogische project Zelfnavigatie, een onderwijsvorm die onlosmakelijk is verbonden met Deprez’ wereldbeeld. Bij de tentoonstelling hoort ook een nieuwe boek onder de gelijknamige titel.
6.11 ─ 3.12.2014
Overzichtstentoonstelling Koen Deprez - Structure and event
Center for Architecture, New York
De stad Oostende realiseert volgend jaar de Strandcabine van Koen Deprez. Dit project vindt zijn oorsprong in een ontwerpwedstrijd voor strandcabines uit 1987. Deprez las op dat ogenblik Mario Merz over de vraag wat mensen nu eigenlijk in hun huizen doen en alle verborgen zaken die zich achter de gevel afspelen. Dit idee trok hij door in zijn ontwerpen voor strandcabines, die kunnen worden gebruikt voor allerlei oneigenlijke doeleinden zoals prostitutie, een bidplaats, een drankopslagplaats enzovoort. Zeer specifiek aan de strandcabine is dat de ingang zich onderaan bevindt. Ze wordt ook binnen de vloedlijn geplaatst zodat men ze soms enkel zwemmend kan bereiken.
Theys, Hans, ' Strandcabines voor de Belgische kust 1987',
in: Loxodromen en cinematografische vrijheid. Over het werk van Koen Deprez'. Tornado Editions, 2013, pp.80-85.
Hoeveel verbeelding kan een woning verdragen? Deze vraag geldt als uitgangspunt van een extreem architectuurproject van Koen Deprez. Hij richtte één bouwlaag van een appartementsgebouw in Izegem in naar een roman van W.F. Hermans. De roman heet De God Denkbaar, Denkbaar de God (1956) en is het vreemdste boek van Hermans. In het boek vallen gebeurtenissen voor louter omdat ze denkbaar zijn en Deprez trekt deze willekeurige werkelijkheid door in de architectuur. In elke ruimte worden visuele ontstekingspunten van de verbeelding aangereikt die niet passen in een overkoepelend geheel. Het project stelt de rekbaarheid van het wonen op de proef.
Galerie Zwart Huis biedt 16 unieke foto’s van kamers uit Het Denkbare Huis aan.
Het Denkbare Huis wordt in het najaar ook gepubliceerd in een nieuw boek van uitgeverij Lannoo: Architectuur België. 25 jaar in 75 gebouwen van Christophe Van Gerrewey.
> meer info